Instellen voetgangersgebied centrum Noordwijkerhout

Aanvraag voor verkeersbesluit

(Verkeersbesluit gemeente Noordwijk) Ons kenmerk: 617403   Gelet op: - artikel 18 eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW1994) zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten in de gemeente Noordwijk; - artikel 15, eerste lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer (hierna: BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of dit wordt gewijzigd; - artikel 15, tweede lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken en   Overwegende dat: - de in dit verkeersbesluit genoemde wegen in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Noordwijk zijn; - de in dit verkeersbesluit genoemde wegen gelegen zijn binnen de bebouwde kom van de gemeente Noordwijk; - het centrumgebied van Noordwijkerhout bestaat uit de volgende straten: •Dorpsstraat (tussen Herenweg en Viaductweg); •Dorpsringweg; •Havenstraat (tussen Zeestraat en Schoolstraat); •Zeestraat (tussen Havenstraat en Victoriberg); •Schoollaantje; - in deze straten, met uitzondering van het Schoollaantje, een erf is ingesteld; - Op het Marktplein een erf is ingesteld; - in de Dorpsringweg een geslotenverklaring is ingesteld, met uitzondering van (brom)fietsers; - in de Dorpsstraat een geslotenverklaring is ingesteld op zaterdag van 12h tot 18h; - in het Schoollaantje een voetpad is ingesteld, waarbij fietsers zijn toegestaan; - in de steeg tussen Dorpsstraat en Coremolen een voetpad is ingesteld; - in de steeg tussen Dorpsstraat en Landbouwplein een voetpad is ingesteld; - in de steeg tussen Havenstraat en Landbouwplein een fysieke afsluiting is ingesteld; - in staat haaks op dat beleid. de steeg tussen Rusthof en Dorpsringweg een voetpad is ingesteld; - er in de Dorpsstraat, Havenstraat en Zeestraat éénrichtingsverkeer (met uitzondering van fietsers en bromfietsers) is ingesteld om doorgaand verkeer via de Dorpsstraat te voorkomen, waarbij het centrumgebied per auto alléén via de beide zijden van de Dorpsstraat mag worden benaderd en de Havenstraat en Zeestraat alleen voor uitgaand gemotoriseerd verkeer zijn; - er al lange tijd vanuit bewoners en ondernemers een wens bestaat om het centrumgebied veiliger, leefbaarder en aantrekkelijker te maken; - deze wens ook is opgenomen in de Retail- en Horecavisie 2022-2024 van de gemeente Noordwijk; - deze wens is vertaald in de ambitie om – teneinde het centrum te ontwikkelen tot een ontmoetingsplek in een aantrekkelijke omgeving met horeca en terrassen – over te gaan naar een autoluwe omgeving, waarbij de focus verschuift naar verblijfskwaliteit; - verblijfskwaliteit inhoudt dat de voetganger en de fietser meer centraal komen te staan en dat er daardoor minder ruimte komt voor de automobilist; - er in 2022 een proef heeft plaatsgevonden met een afsluiting (overdag) van het centrumgebied voor autoverkeer gedurende de zomerperiode; - deze proef uitgebreid is geëvalueerd met een brede klankbordgroep bestaande uit (vertegenwoordiging van) ondernemers en bewoners; - deze proef uitgebreid is geëvalueerd met een representatieve enquête onder Noordwijkerhoutse inwoners en ondernemers, en bezoekers; - er uit deze beide evaluaties is gebleken dat de afsluiting van het centrumgebied gedurende de zomerperiode uitstekend is bevallen en dat men het centrum inderdaad veiliger, leefbaarder en aantrekkelijker vond; - er op basis van deze constatering een uitgebreid proces is gevolgd om te komen tot een definitieve uitwerking van het autoluwer inrichten van het centrum van Noordwijkerhout; - er bij dit proces wederom gebruik is gemaakt van de brede klankbordgroep bestaande uit (vertegenwoordiging van) ondernemers en bewoners; - er naar aanleiding van de bevindingen tijdens de proef, alsmede opmerkingen en constateringen van diverse belanghebbenden, wijzigingen zijn aangebracht ten opzichte van de maatregelen uit de proefperiode; - er brede instemming is om het centrumgebied in te richten als voetgangersgebied, waarbij het huidige erf wordt vervangen door een voetgangerszone; - het huidige erf op het Marktplein in stand blijft, omdat daar te allen tijde met motorvoertuigen geparkeerd en gereden moet kunnen worden. - binnen voetgangerszones welke zijn aangeduid door middel van borden G7zb en G7ze van Bijlage 1 van het RVV 1990 het verboden is om met fietsen, bromfietsen, of motorvoertuigen te rijden; - er diverse groepen bestaan die om diverse redenen toegang tot de voetgangerszone moeten krijgen met motorvoertuigen; - om dit mogelijk te maken er ontheffingen conform artikel 87 van het Regelement Verkeersregels en Verkeersteken 1990 kunnen worden verstrekt door het college van B&W; - er beleidsregels zijn opgesteld op basis waarvan ontheffingen kunnen worden afgegeven voor toegang tot het voetgangersgebied met een motorvoertuig; - er de mogelijkheid moet blijven om te laden en lossen in het centrumgebied; - er hiertoe toestemming moet zijn voor iedereen om tussen 06h en 12h en tussen 18h en 06h te laden en te lossen; - het belangrijk is dat fietsers het voetgangersgebied moeten kunnen berijden , omdat het centrumgebied van Noordwijkerhout voor een belangrijk deel ook een boodschappendorp is waar naartoe gefietst wordt; - het belangrijk is dat fietsers in ruime mate worden gefaciliteerd, om zo het gebruik van de fiets voor het doen van (dagelijkse) boodschappen aantrekkelijker te maken, en zodoende het gebruik van de auto hiervoor waar mogelijk te beperken; - het belangrijk is dat fietsers het voetgangersgebied moeten kunnen berijden, omdat er een toeristisch fietsroutenetwerk door het centrumgebied loopt; - het direct met de fiets door het centrum rijden ervoor zorgt dat toeristen sneller geneigd zijn af te stappen en in het centrumgebied te winkelen of de horeca te bezoeken, wat positief effect heeft op de lokale middenstand; - het bereikbaar zijn van de detailhandel en horeca in het centrumgebied per fiets wezenlijk anders is dan het bereikbaar zijn per auto, omdat het parkeren van de auto in de genoemde straten van het centrumgebied niet mogelijk is en er dus juridisch alleen sprake is van doorgaand verkeer, en geen bestemmingsverkeer; - het belangrijk is dat bromfietsers geweerd worden uit het voetgangersgebied, gezien de grote mate van overlast door bromfietsverkeer die in de evaluatie en de enquête is benoemd; - bromfietsers derhalve niet langer toegestaan zijn in het gebied; - het combineren van een voetgangersgebied met eenrichtingsverkeer, dus de borden G7 en C2, C3, en C4 van Bijlage 1 van het RVV 1990, juridisch niet mogelijk is; - het derhalve noodzakelijk is het op juridische wijze aangeduide eenrichtingsverkeer op te heffen; - het vanwege verkeersveiligheid wel noodzakelijk is om, gedurende de laad- en lostijden, te voorkomen dat verkeer in twee richtingen rijdt; - er hiertoe diverse informatieve en richtinggevende verkeersborden geplaatst kunnen worden; - dit is besproken met de (gemachtigde van de) korpschef van de Eenheid Den Haag; - in de klankbordgroep de wens is geuit om in de zomerperiode een ander toegangsregime te voeren dan in de winterperiode; - dit is besproken met de (gemachtigde van de) korpschef van de Eenheid Den Haag; - deze het instellen van seizoensgebonden maatregelen afraadt omdat het belangrijk is dat er een eenduidig beleid wordt gevoerd in het gebied, omwille van de naleving van de maatregelen; - er daarom wordt afgeweken van het instellen van seizoensgebonden maatregelen; - dit is teruggekoppeld en geaccepteerd door de klankbordgroep;     Mede gelet op: - het feit dat, overeenkomstig artikel 24 van het BABW, overleg heeft plaatsgevonden met de (gemachtigde van de) korpschef van de Eenheid Den Haag, en dat deze een positief advies heeft afgegeven; - het feit dat, overeenkomstig artikel 26 van het BABW, dit besluit bekendgemaakt wordt door publicatie in het Gemeenteblad.       Grondslag: Wij zijn van mening dat, mede gelet op artikel 2, lid 1, sub a t/m d, van de WVW1994 en artikel 21 van het BABW op de wegen in het bovengenoemde gebied maatregelen dienen te worden genomen met als doel: - het verzekeren van de veiligheid op de weg; - het beschermen van weggebruikers en passagiers; - het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;   overwegende dat op basis van bovenstaande overweging en met inachtneming van: - de Wegenverkeerswet 1994; - het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer; - uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens; - het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990; - de Algemene wet bestuursrecht; - het verkeersbordenboek (VNVF); - het mandaatbesluit van de gemeente Noordwijk (Mandaatregeling gemeente Noordwijk, juli 2021);   wij bevoegd zijn dit besluit te nemen;   B E S L U I T : Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten: 1.tot het intrekken van het erf door middel van het verwijderen van diverse borden G5 en G6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 in de Dorpsstraat en Zeestraat te Noordwijkerhout; 2.tot het intrekken van de geslotenverklaring van de Dorpsstraat en de Dorpsringweg te Noordwijkerhout door middel van het verwijderen van de aldaar geplaatste borden C1 van Bijlage van het RVV 1990; 3.tot het intrekken van het verbod op vrachtwagens door middel van het verwijderen van de in de Dorpsstraat te Noordwijkerhout geplaatste borden C7 van Bijlage 1 van het RVV 1990; 4.tot het intrekken van de voetpaden door middel van het verwijderen van borden G7 tussen Dorpsstraat en Coremolen, Dorpsstraat en Landbouwplein, Dorpsringweg en Rusthof; 5.tot het intrekken van het voetpad door middel van het verwijderen van borden G7 in het Schoollaantje; 6.tot het instellen van een voetgangerszone door middel van het plaatsen van borden G7zb van Bijlage 1 van het RVV 1990 voorzien van een onderbord met een fietssymbool gevolgd door de tekst ‘toegestaan’ alsmede een onderbord met de tekst ‘ontheffinghouders toegestaan’ alsmede een onderbord met het symbool voor laden en lossen, gevolgd door de tekst ‘toegestaan 06h-12h 18h-06h’ op de volgende locaties: a.Dorpsstraat nabij de kruising met de Herenweg; b.Dorpsstraat nabij de kruising met de Viaductweg; 7.tot het beëindigen van een voetgangerszone door middel van het plaatsen van borden G7ze van Bijlage 1 van het RVV 1990 op de hierboven benoemde locaties, zichtbaar in de tegengestelde richting; 8.tot het instellen van een voetgangerszone door middel van het plaatsen van borden G7zb van Bijlage 1 van het RVV 1990 voorzien van een onderbord met een fietssymbool gevolgd door de tekst ‘toegestaan’ a.Havenstraat nabij de kruising met het Marktplein; b.Zeestraat nabij de kruising met de Victoriberg; c.Schoollaantje nabij de kruising met de Schoolstraat, d.de steeg tussen de Dorpsstraat en de Coremolen; e.de steeg tussen de Dorpsstraat en het Landbouwplein; f.de steeg tussen de Dorpsringweg en het Rusthof; 9.tot het beëindigen van een voetgangerszone door middel van het plaatsen van borden G7ze van Bijlage 1 van het RVV 1990 op de hierboven benoemde locaties, zichtbaar in de tegengestelde richting; 10.tot het intrekken van het bestaande eenrichtingsverkeer door middel van het verwijderen van de borden C2 op de volgende locaties: a.Dorpsstraat ten zuiden van de kruising met de Zeestraat; b.Dorpsstraat ten noorden van de kruising met de Havenstraat; c.Havenstraat ten westen van de kruising met het Marktplein; d.Zeestraat ter hoogte van de kruising met de Victoriberg 11.tot het intrekken van het bestaande eenrichtingsverkeer door middel van het verwijderen van de borden C3 op de volgende locaties: a.Dorpsstraat ter hoogte van de Viaductweg; b.Dorpsstraat ten noorden van de kruising met de Dorpsringweg; c.Zeestraat ten westen van de kruising met de Dorpsstraat d.Havenstraat ten oosten van de kruising met de Dorpsringweg; 12.tot het intrekken van het bestaande eenrichtingsverkeer door middel van het verwijderen van de borden C4 op de volgende locatie: a.Dorpsstraat ter hoogte van de kruising met de Dorpsringweg; 13.tot het plaatsen van twee fysieke, beweegbare afsluitingen in de Dorpsstraat ter hoogte van de Herenweg en de Viaductweg, welke buiten laad- en lostijden op basis van kentekenherkenning toegang verschaffen aan motorvoertuigen indien het kenteken is opgenomen in een database met toegekende ontheffingen als bedoeld in artikel 87 van het Regelement Verkeersregels en Verkeersteken 1990; 14.de verkeersmaatregelen vast te leggen op de bij deze beschikking behorende bijlage.

De volledige aanvraag is hier te lezen op de site van de overheid.

Ben je het niet eens met een verleende bouwvergunning van bijvoorbeeld je buren, dan kan je hiertegen bezwaar indienen. Neem hiervoor contact op met de relevante instantie.

Bekijk nog meer bekendmakingen

Wil je meer vergunningaanvragen bekijken. We hebben een overzicht met alle bekendmakingen in Noordwijkerhout. Bekijk alle Bekendmakingen noordwijkerhout in .

https://noordwijkerhoutkrant.nl/bekendmakingen-noordwijkerhout/

Deel dit bericht:

Redactie Noordwijkerhoutkrant

Welkom op de bekendmakingen pagina van de Noordwijkerhoutkrant. Op deze pagina vind je alle bekendmakingen in ons mooie Noordwijkerhout.

Gerelateerde berichten